Thursday, May 14, 2009

Manusia bergelar 'Client'


"Kau kat mana"
"Kelong" Jawab ku ringkas. Kalau tak tengok screen hp pun aku tau siapa yang call, kami sering juga berhubung, Man Hanim call semasa aku ingin bergegas balik KL pada petang semalam.

Tapi bukan itu yang nak aku coret dan carutkan. Ini kisah client yang selalu buat aku bengang, tapi demi survival business aku ikutkan juga kehendak dia. Hari Isnin bertolak ke KL dan singgah di Kuala Pilah menghantar anak. Pukul 3 ptg dah ada di rumah, terus buat call ke client office, dah janji utk call bila sampai KL. Dia tak jawab. Selang 20 minit call lagi, tak angkat. Aku rasa lebih 20 kali aku call, antar email lagi... pun tak jawab. Mula la aku menyumpah.

Hati aku masih kat kelong, "apa yang Indon tu buat bila aku tak ada" dalam hati berkata-kata.

Hari Selasa aku nekad, pukul 12 tghari dia tak jawab call aku, aku akan balik Melaka. Aku tak sampai hati, bagi 2 jam extra. Tak ada juga akhirnya aku balik pukul 3.30 ptg. Binawe... sepanjang jalan aku menyumpah. "Kata urgent, bila call tak jawab."

Pergi balik Melaka - KL macam Keramat - Chow Kit je aku buat.

Hari Rabu pagi-pagi aku dah bangun & pergi Kelong tengok kerja-kerja yg mereka buat. Hati rasa lega, banyak perkembangan. Kaki bengkak sebab tertendang sauh bot pada hujung minggu lalu, langsung tak terasa sakitnya. Mood dengan Indon tu pun tak macam hujung minggu lalu. Semua ok.

Semuanya berubah bila mangkok hayun tu call, "Urgent ni, I tak kira kalau u tak datang esok, tak payah datang lagi buat meniaga dgn kitorang"

Kadang-kadang bila dah umur macam ni kena jerit dengan orang pompuan, rasa nak je ramas mulut dia...Dia ingat kita macam beggar.

Sepanjang jalan pulang semula ke KL, aku banyak membandingkan antara serving those people vs serving the nature.

Manusia terlalu banyak kerenah.




No comments:

Post a Comment